Rozdział III. Klejnot w Koronie.

Sztuka Przetrwania/Obozowanie (Camping)
ObozowanieKsiężyc skrył się za chmurami odbierając nocy ostatnie promyki światła. Wiatr hulał po gościńcu przeganiając z miejsca na miejsce zeschnięte liście. Podróżnik zszedł z konia i przywiązał go do drzewa. "Komar zostań tu, przeczekamy noc" Zebrał trochę suchych gałęzi i listowia, ułożył w niewielki stosik i sięgnął do plecaka. Wertując zawartość torby po chwili wydobył hubkę i krzesiwo i zaczął mozolnie posyłać iskry w kierunku ogniska. Po dłuższym czasie udało mu się rozżarzyć suchą trawę, a potem rozdmuchując sprawić by mały płomyk zaczął skakać po gałązkach. "Czas się posilić" - pomyślał. Wziął ze swoich wątłych zapasów, kawałek chleba i napoczętą butelkę piwa. Rozsiadł się wygodnie przy ognisku i jadł w spokoju. Gościńcem przejeżdżała młoda elfka, gdy nagle ujrzała nikły płomyk nieopodal drogi. Zaciekawiona podprowadziła konia bliżej. Jej oczom ukazał się młody jegomość odziany w skóry siedzący przy dogasającym ognisku. "Panie?" - spróbowała nawiązać rozmowę - "Panie!" Nie odezwał się, więc pojechała dalej, by po chwili jazdy zapomnieć o spotkanym wędrowcu.

Umiejętność sztuki przetrwania pozwala nam na zdobywanie większych ilości standardowych gatunków skór i otwiera drogę do zdobycia niestandardowych gatunków skór. By pozyskać skóry z cielska potwora należy wyciąć je za pomocą ostrego narzędzia. Przydatne w tym wypadku są noże do skór, które dają dodatkowe profity w zależności od jakości narzędzia oraz materiału z jakiego zostało wykonane. Ponadto mając przynajmniej 80 sztuki przetrwania i korzystając z noży do skór oprawione skóry są automatycznie zbierane do plecaka.

Przeciętny "wojak" jak już posieka potwora na kawałki i bierze się za ściąganie skóry z powalonego stworzenia jest w stanie zebrać jedynie kawałki skór zaliczające się w zależności od potwora do jednej z podstawowych grup.
Jednak wprawny myśliwy, znający się na swym fachu, jest w stanie oprócz tego wyciąć z danych potworów konkretne rodzaje skóry bo wie jak je odpowiednio zdjąć i oprawić by ich nie zniszczyć i nadawały się do szycia pancerzy.

Progi pozyskiwania niestandardowych skór przedstawia poniższa tabelka:

Skóry z:Próg
Jelenia  40
Morsa  41
Niedźwiedzia polarnego  50
 Niedźwiedźia  51
wilka  52
Białego Wilka  53
Pantery  70
Trola, Tygrysa  80
Węża Morskiego  90
 Leoparda śnieżnego  95
Ognista  96
Wyrma  97
Smoka  100


Kolejnym atutem sztuki przetrwania jest zaliczanie jej do grupy umiejętnosci obniżających koszty ataków specjalnych.

Dodatkowo umiejętności tej możemy użyć by szybko i bezpiecznie się wylogować będąć gdzieś w dziczy. Na początku należy rozniecić ognisko, przy którym można się bezpiecznie wylogować. Bezpiecznie to znaczy w taki sposób, że postać (podobnie jak w karczmie) znika od razu ze świata gry. By rozpalić ognisko, potrzebne są chrust i śpiwór. Chrust natomiast można dość łatwo zdobyć, używając ostrego narzędzia (pokroju miecza czy sztyletu) na drzewie. Śpiwór można nabyć u NPC Zaopatrzeniowca. Chrust należy ułożyć na ziemi i dwuklikiem spróbować rozpalić ognisko. Po pewnym czasie otrzymamy komunikat, że w miejscu rozpalenia ogniska zrobiło się bezpiecznie i wtedy też należy rozwinąć na ziemi śpiwór i 2x nań kliknąć. Jeśli wszystko wykonaliśmy poprawnie, powinno pojawić się okienko zatwierdzające nasze wylogowanie. Od wysokości posiadanej umiejętności zależy szansa na udane rozpalenie ognia.

Dodano: 2007-05-24
(Ostatnia Zmiana: 2023-05-29)