Rozdział III. Klejnot w Koronie. Krawiectwo (Tailoring) ![]() Postawna jejmość o kruczoczarnych lokach wyjrzała przez okienko w ściance powozu i zmierzyła wyjątkowo nieprzyjaznym spojrzeniem szyld z napisem „Carricka Jednookiego Salon Mody Najnowszej”. Usadowiła się na siedzisku poprawiając szkarłatną suknię z ciężkiego aksamitu i mruknęła ze złością: – No cóż, to zaczekamy tutaj. Umawiać się do niego trzeba niemal jak na audiencję. Niedługo każe do siebie mówić „jaśnie panie”... Oczy siedzącej naprzeciwko niej młodej dziewczyny zalśniły od rozbawienia, a ona sama nie pofatygowała się ukryć uśmiechu i powiedziała cicho: – Ależ pani Hildo, sama pani wie, że to prawdziwe szczęście, iż udało nam się znaleźć wolny termin jeszcze teraz. Jak zostaną wysłane zaproszenia na bal, wszystkie panie będą zabijać się, żeby przyjął jeszcze ich zamówienia. – Nie tylko zabijać... – mruknęła z pogardą starsza kobieta. – Nie uwierzyłabyś moja droga, co te niektóre lisice są w stanie zrobić dla pięknej sukni, która odejmie im nie tylko wagi, ale i lat. Jej towarzyszka zachichotała cicho, a Hilda mówiła dalej, mamrocząc gderliwie: – I to dla kogo każe nam czekać, dla jakiegoś zwykłego najemnika. Znowu w pracowni będzie czuć skórami – zmarszczyła kształtny nos, a w jej smolistoczarnych oczach pojawiła się złość. – Jakby nie mógł poprzestać na porządnej klienteli. Młoda dziewczyna westchnęła cicho i powiedziała spokojnie, jakby tłumaczyła dziecku: – Wszyscy mówią, że jego zbroje są najlepsze w całej Sosarii. Układają się do ciała jak druga skóra, doskonale chronią, a i ponoć magia w nich zaklęta jest jakaś. To nie po przeszywanice jakieś zwykłe do niego przychodzą wszak. Czarnowłosa jejmość machnęła dłonią, jakby odgarniała niesforną muchę. – No już już... Pozwól starej kobiecie trochę ponarzekać. Tyle złota tutaj zostawiam, że... Jej słowa przerwało skrzypnięcie drzwiczek powozu, które otworzyły się powoli. Szczupły mężczyzna poprawił palcami przesłaniającą jedno oko skórzaną przepaskę, po czym odgarnął za ucho kosmyk jasnobrązowych włosów. Wyciągnął dłoń w kierunku Hildy, uśmiechając się przy tym do niej. – Witaj Pani. Przykro mi, że musiałaś czekać, ale już zapraszam do środka. Ta zarumieniła się, jak młoda dziewczyna i zeszła szybko po stopniu powozu, kierując się za mężczyzną do wejścia. Zarys umiejętnościKrawiectwo to umiejętność pozwalająca nie tylko szyć odzienie i zbroje skórzane czy inne wyroby z menu krawieckiego, ale także obszywać zdobyte na potworach zbroje skórami lepszej jakości, wprawiać w stroje kamienie magiczne czy szyć magiczne zbroje, za pomocą runicznych nici. Z zawodem krawca powiązana jest umiejętność Identyfikacji oraz Wiedzy płatnerskiej/Wiedzy o broni, które wpływają na jakość wykonywanych wyrobów. Jak zacząćDo pracy krawiec potrzebuje:
Menu krawieckie uruchamia się dwukrotnym kliknięciem na przybornik krawiecki (igła i nici), a potem należy kierować się opisami w menu, wybierając odpowiedni przedmiot i materiał do jego wykonania (w przypadku przedmiotów szytych ze skór). Dobre rady
Obszywanie (nasycanie) zbroi skórzanychJedną z możliwości, jakie daje zawód krawca, jest obszywanie zbroi zdobytych m.in. przy pokonaywaniu przeróżnych potworów, skórami „kolorowymi”. Każda ze skór daje inne korzyści dla obszywanej zbroi, a szczegółowe właściwości można znaleźć w artykule o skórach. Co ważne, obszywanie zbroi daje możliwość jej późniejszego naprawiania. Nasycanie zbroi magicznymi właściwościami skór kolorowych jest sztuką bardzo trudną, a nieudana próba może kosztować nas zniszczenie rzeczy, którą próbujemy obszyć. Wprawienie kamieni magicznychW niektóre sztuki odzienia i zbroi (rękawice, buty, płaszcz i szatę) można wprawić kamienie magiczne, tzw. lapis arcanum (dwukrotnie kliknięcie na kamień, a potem na ubranie). W jedną sztukę odzienia można wprawić jeden kamień, co daje w wyniku 20 ładunków, z których każdy można wykorzystać jako składnik do zaklęć (w przypadku, gdy zakończą się składniki, postać zużywa ładunki z kamienia wszytego w ubranie). Ubranie, w którym zużyto wszystkie ładunki, można ponownie nasycić. Ubranie z wprawionym lapis arcanum zyskuje czerwony kolor. Farby i koloryTworzone przez krawca przedmioty można farbować za wyjątkiem namiotów i mat goza. Do ubrań i przedmiotów z materiału można stosować:
Do zbroi skórzanych służą farby tworzone przez alchemika (leather dye tub), krawiec może ich używać od osiągnięcia 90% umiejętności. Narzędzia runiczneZe zleceń krawieckich można otrzymać narzędzia runiczne o następujących właściwościach:
Wymiana zleceńPomocny przy zleceniach kawieckich będzie na pewno autoquest, o którym możecie porozmawiać z postacią o imieniu Rowland, znajdującą się w warsztacie krawieckim "Złota Nitka" w Nowym Minoc. Rowlnad zaproponuje Wam wymianę małych, albo dużych, pustych zleceń na jedno nowe. Questa można wykonywać wielokrotnie. Dodano: 2010-02-16 |