Rozdział III. Klejnot w Koronie.

Okręty i łodzie
Menu:
  1. Charakterystyka łodzi i okrętów
  2. Różnice między łodziami klasycznymi a okrętami.
  3. Zarządzanie dostępem do okrętu.
  4. Śledzenie statków.
  5. Naprawa statków.
  6. Dokowanie statku.


Charakterystyka łodzi i okrętów

Nazwa, Obraz w skali 1/25ŁadownośćWytrzymałośćOpis
Mała łódź  400  15000  Najmniejsza łódź, jaką można nabyć u NPC Szkutnika jak również Zaopatrzeniowca.
 Small Boat
Mała Smocza łódź  400  15000

Łódź, z charakterystycznym dziobem w kształcie smoczej głowy.

 Small Dragon Boat
średnia łódź  400  20000  Średnia z łodzi klasycznych. Do kupienia u NPC Szkutnika.
 Medium Boat
Średnia Smocza Łódź  400  20000  Średnia łódź z dziobem w kształcie smoczej głowy.
 Medium Dragon Boat
Duża łódź  400  25000  Największa z łodzi; można ją zakupić u NPC Szkutnika.
 Large Boat
Duża Smocza Łódź  400  25000  Duża łódź z dziobem w kształcie smoczej głowy.
 Large Dragon Boat
Łódź wiosłowa  -  -  Niewielka łódź, używana tymczasowo. Płynie z najmniejszą prędkością i nie posiada ani sternika, ani ładowni. Jedynie ten typ łodzi można zwodować, mając już inną łódź. Używana do transportu wszędzie tam, gdzie nie mieszczą się większe łodzie oraz okręty.
 Rowboat
Okręt Gargulców  12 000  70000 Potężny statek gargulców, charakteryzuje go wysoka wystrzymałość na uderzenia i umiarkowana stosunkowo niewielka pojemność ładowni. Możliwość zamontowania do 7 armat.
 Gargoyle Ship
Kuter Rybacki  16 000  50000 Najszybszy ze statków. Jego główne zalety to duża pojemność ładowni oraz łatwiejszy połów ryb, krabów oraz raków. Możliwe jest na nim zamonotowanie do 5 armat.
 Tokuno Ship
Orczy okręt  14 000  50000  Okręt z charakterystyczym orczym motywem. Cechu się umiarkowaną pojemnością ładowni oraz wytrzymałością. Możliwe jest tu zamontowanie do 7 armat, które będą zadawały do 50% większe obrażenia niż inne okręty. Możliwy do pozyskania za pośrednictwem questa "Zawodowego Łowcy Nagród".
 Orc Ship
Galeon Brytański  28 000  100000 Okręt godny wielkości wód Sosarii. Ogromna pojemność ładowni to nie jedyna z zalet tego statku. Na rufie można umieścić 2 dodatki (addony) z deedów, ale tylko takie, które swą powierzchnią zajmują 1 kratkę np. kowadło, palenisko czy żerdź z papugą.
Britanian Ship


Zarządzanie dostępem do okrętów


Na okrętach możliwe jest ustawienie następujących poziomów dostępu:

DOMYŚLNY- domyślnie; nie zapewnia ani nie zabrania żadnych przywilejów innym graczom
ZABLOKUJ DOSTĘP - wszystkie przywileje zabronione, ma wyższy priorytet niż inne poziomy dostępumenu Dostępu Statków
PASAŻER - pozwala na wejście i zejście z pokładu za pomocą liny cumowniczej (mooring line) oraz czarów podróżniczych (recall, sacred journey)
CZŁONEK ZAŁOGI - dodatkowo pozwala na sterowanie okrętem oraz operowanie armatami
OFICER - zezwala na dostęp do ładowni, montowanie i demontaż armat
KAPITAN - zezwala na pełną kontrolę nad statkiem, włączając jego dokowanie i zmianę poziomów dostępu.

Możesz przyznać lub zabraniać dostępu do twojego statku dla wszystkich (publiczny), członków drużyny (party), członków gildii, a także ustawić poziom dostępu każdemu z graczy na liście dostępu (access list). Każda z postaci może mieć kilka ustawień dostępu w zależności Twoich relacji z tą postacią. W przypadku, gdy którekolwiek z uprawnień jest ustawione na "Zablokuj dostęp" to postać, która "pasuje" do zestawu uprawnień nie będzie miała żadnej kontroli nad statkiem. W przeciwnym razie uzyska ona najwyższy możliwy dostęp, będący wypadkową ustawionych przez ciebie opcji. Na przykład: jeśli ustawisz członkom gildii dostęp na "Pasażer", a członkom drużyny na "Oficer", to gracz, który należy do Twojej gildii i jest jednocześnie członkiem drużyny, będzie miał dostęp "Oficer".

Jeśli z kolei ustawisz dostęp publiczny na "Zablokuj dostęp", to TYLKO WŁAŚCICIEL będzie miał jakikolwiek dostęp do okrętu. Takie ustawienie zebrania kontroli nad statkiem, również postaciom ze stopniem "Kapitan". 
Maksymalny stopień jaki możesz ustawić każdej z grup, to "Oficer". Indywidualnym postaciom możesz przyznać maksymalnie status Kapitana.
Zarządzać listą dostępu możesz za pomocą bosmana okrętu, wybierając z menu kontekstowego "Security Settings". Dodawanie do listy dostępu odbywa się podobnie jak w przypadku dodawania kogoś do drużyny - klikając LPM na postać i wybierając z menu "Ship Access" obie możliwości otwierają podobne menu, z tą różnicą że widoczna jest jego inna strona.

Poziomy dostęp do klasycznych łodzi.
W łodziach obowiązuje reguła: kto ma klucz, ten ma władzę (KAPITAN) ;), pozostałe osoby zawsze będą traktowane jako PASAŻEROWIE.

Pamiętaj, że z doszczętnie zniszczonego statku może korzystać każdy (np. zdjąć armaty, czy opróżnić ładownię), bez względu na ustawienia dostępu. Nie mniej jednak nie będzie on mógł przechwycić łodzi (chyba, że pozwalają na to ustawienia, o których była mowa wyżej).

Ustawienia dostępu dla łodzi wiosłowych (rowboat), są kopią ustawień z głównego okrętu, ale tylko wtedy, gdy została zwodowana z Twojego okrętu. W przeciwnym razie wszelkie ustawienia będą domyślne.

Po zadokowaniu statku i jego ponownym zwodowaniu ustawienia dostępu będą zapamiętane, jednak właścicielem statku staje się osoba, która go "postawiła". Oznacza to, że każdy, kto ma tzw. model statku, będzie traktowany jako kapitan - właściciel.


Śledzenie statków

Zniszczony okrętNiezależnie czy pływamy małą łódką czy ogromnym okrętem, mamy możliwość obserwowania horyzontu. Opcja ta pozwala na czasowe (około minutę) śledzenie do 5 innych statków (zarówno NPC jak i graczy), będących od nas nie dalej niż 200 kratek. Przypomina to działanie samej umiejętności śledzenia, z tą różnicą, że zamiast jednej migającej strzałki może ich być aż pięć.

Aby włączyć śledzenie wpisujemy komendę sternika – obserwuj horyzont.

Wyłączenie śledzenia odbywa się za pomocą komendy – przerwij obserwację.

Używanie tej opcji nie wymaga żadnych dodatkowych umiejętności.


Naprawa statków


Zniszczony okrętPo kilku stoczonych bitwach morskich nieuchronnie przyjdzie nam naprawić nasz okręt. Każdy z statków posiada dwa poziomy zniszczenia. Pierwszy z nich znacznie spowalnia ruch statku,  drugi całkowicie go unieruchamia do czasu wykonania naprawy.

W czasie, gdy okręt jest całkowicie zniszczony – KAŻDY ma możliwość wejścia na jego pokład, zabrania armaty, splądrowania ładowni i postaci, które na nim przebywają (choć te najpewniej zostały zabite dużo wcześniej ;) ).

Poziomy zniszcznia statku (widoczne we właściwościach bosmana/sternika):

- Pristine – 0% uszkodzeń
- Slightly Damaged – do 25% uszkodzeń
- Moderately Damaged – do 50% uszkodzeń
- Heavily Damaged – do 75% uszkodzeń
- Extremely Damaged – powyżej 75% uszkodzeń

 

Gruntowne naprawy:

Możemy je wykonać tylko przy brzegu lub w Porcie Morskim, wybierając z menu kontekstowego sternika/bosmana opcję ‘Permanent Repair’. Każde użycie przyniesie procent naprawy zależny od tego, ile wymaganych surowców naprawczych posiadamy  w naszym plecaku.

Prowizoryczne naprawy:

Mogą być wykonane tylko, gdy okręt  nie jest w stanie płynąć. Użycie tej opcji (również wywoływane z menu kontekstowego sternika) pozwala naszemu okrętowi czasowo płynąć z najniższą prędkością.

Do każdej z napraw wymagane są dwa surowce – deski oraz materiał. W zależności od tego jak bardzo zniszczony jest nasz statek, będzie ich potrzebne mniej lub więcej. Ilość ta zależna jest od umiejętności naprawiającego. Stolarstwo redukuje ilość potrzebnych desek, a krawiectwo ilość materiału. Osoby postronne mogą naprawiać nasz statek, dlatego warto jest zatrudniać fachowców – ilość materiałów do naprawy można w ten sposób zredukować nawet o ponad 75%.

 


Dokowanie i odświeżanie statków


Wylogowanie się z gry nie musi oznaczać konieczności ‘poskładania’ naszego statku do postaci modelu. Możemy zostawić zwodowany okręt tak długo, jak tylko będzie odświeżany. Możemy to zrobić wchodząc na pokład lub chwytając za ster naszego statku.

Jeśli statek pozostawimy w miejscu, w którym utrudnia lub wręcz uniemożliwia innym dostanie się do portu/lokacji, to możemy liczyć się z tym, że "wiatr" zniesie go na otwarte morze lub zostanie "przypadkowo" zatopiony.

Statek przepada najwcześniej 9 dni od ostatniego odświeżenia. W przypadku okrętu (statku z dodatku HS) czas rozpadu wynosi 40 dni!

Jeśli jednak już chcemy zadokować statek, możemy to zrobić za pomocą sternika/bosmana lub (w przypadku łodzi wiosłowej) klikając LPM na linę cumowniczą.

Jednak, by to uczynić musimy spełnić następujące warunki:
- musimy być poza obrębem dokowanego statku,
- nasza postać musi być żywa,
- musimy mieć odpowiedni dostęp do statku,
- na pokładzie nie mogą znajdować się żadne istoty oraz przedmioty (dotyczy również ładowni),
- jeśli posiadamy na pokładzie armaty, to muszą one zostać opróżnione i kompletnie naprawione.

Możemy skorzystać również z usług Mistrza Portu Morskiego – za jego pomocą również można ‘przechować’ statek – z odległości znacznie większej niż pole naszego widzenia.

Po schowaniu statku do modelu ustawienia statku zostają zachowanie – poziomy dostępu, kolor, armaty, nazwa oraz poziom zniszczenia. Po tej czynności nieaktywne stają się runy do okrętu, a klucze do statku zostają usunięte.

Dodajemy możliwość wykupienia zagubionej runy do statku za 100 tysięcy monet, przy czym jednocześnie można mieć maksymalnie dwie sztuki run. Po zakup prosimy zgłaszać się do ekipy.


Dodano: 2010-10-20
(Ostatnia Zmiana: 2021-05-06)