Rozdział III. Klejnot w Koronie.

Kamienie szlachetne i ich zastosowanie

Krasnolud uniósł na człeka wzrok, jego lewe oko, zaopatrzone w dużą powiększająca soczewkę, wydawało się teraz tak wielkie, jak szykujący się do ataku Obserwator.
 No to żeś mnie zaskoczył Nivren. Psia mać.
Podniósł w dwóch palcach kamień szlachetny, któremu przypatrywał się dotąd bez słowa. Obrócił go to w jedną, to w drugą stronę, pozwolił przez chwilę odbijać się refleksom światła na jego krawędziach. Westchnął z podziwem.
Niech Cię diabli! Dług anulowany! Powiedz mi tylko jeszcze skąd to masz łazęgo?
Człowiek siedzący po drugiej stronie kontuaru odetchnął z wyraźną ulgą. Nic dziwnego, mieć długi u Hymtgara Granitowa Pięść to nic, co wróżyłoby świetlaną przyszłość. Odsetki  rosły szybko, a kiedy osiągały pewien, nieprzekraczalny próg, przydomek krasnoluda stawał się boleśnie jasny.
 Obraziłbym Twoją inteligencję Hymtgarze, gdybym sądził choć przez chwilę, że taka informacja nic dla Ciebie nie kosztuje...  człowiek wysilił się na hardy wyraz twarzy i nawet udało mu się uśmiechnąć przez bardzo krótką, przyprawiającą o spocone dłonie, chwilę. Hymtgar zaśmiał się głośno.
Tu mnie masz! Ma się rozumieć, że zapłacę. Co więcej, mając na uwadze dobro Twojego brata pijaczyny, na którego długi przez wzgląd na naszą przyjaźń oko przymykam, zlecę Ci zadanie!  krasnolud rozparł się wygodnie w swoim fotelu pokrytym gronostajowym futrem i począł podrzucać niesamowity kamyk w dłoni.
Nivren skurczył się, spuścił głowę i zaczął przeklinać w duchu swego brata pijaczynę, własną pychę i długi jęzor oraz uśmiechniętą, niemal rozanieloną twarz krasnoluda przed sobą wszystko z taką samą zapalczywością.
No tak... Tego... zająknął się, przełknął głośno, po czym wyrzucił z siebie na jedynym wydechu Trzech jeźdzców. Przejeżdzali niedaleko Nowego Minoc, wyglądali na doświadczonych wojaków. Pytali o drogę do Vesper, no to pokazałem. Jeden rzucił mi to na odchodne.
Skąd jechali?
Nie pytałem. Wyglądali na takich, co to lepiej ich o nic nie pytać, ale słyszałem jak gadali o jakiejś wyprawie, o Jaskini Zagłady, Krwawych Tunelach, pustyniach jakiś... Musi po przygodzie byli, musi długiej, bo kurz i blizny wieźli ze sobą...
No dobrze. Co do zadania, to wyczyścisz mi buty. Stoją na sienniku koło drzwi, a teraz zmiataj stąd. rzucił Hymtgar jakby zniecierpliwiony paplaniem chłopaka.
Kiedy ten wyszedł, krasnolud otworzył wielką, okutą skrzynię i wyjął z niej pokaźną szkatułę z wyrytym na wieku napisem po krasnoludzku: "Doskonałe szmaragdy". Otworzył ją, a jego lico zalśniło przez chwilę zielonkawą poświatą. Wrzucił kamień i zamknął wieko. Ostrożnie ułożył szkatułe pośród innych. Powiódł zadowolonym wzrokiem po wiekach: "Hematyty", "Piryty", "Ogniste rubiny"... Ech... Gdyby jeszcze można było je wykopać. Tymczasem wszystko wskazuje na to, że zdobyć je można jedynie w łupach. Krasnolud rzucił okiem na stosy zbroi i broni poukładanych pod ścianą izby. Każda z kilkoma idealnymi otworami. Niebawem będzie mógł stworzyć prawdziwe artefakty! Żeby tylko znalazło się więcej głodnych przygód szubrawców, którzy dostarczą w jego sprytne dłonie te niezwykłe kamyczki.


Przykładowa cześć zbroi z trzema miejscami, w których można umieścić dowolne kamienie:



WAŻNE! Za pomocą kamieni nie da się podnieść danej właściwości ponad jej przewidzane maxiumum. Cap danego przedmiotu się nie zmieni ale sloty zostaną zablokowane i kamieni nie da się już wyjąć.
Opis wyjątkowych kamieni szlachetnych i ich właściwości:

kamień właściwość broni właściwość zbroi właściwość biżuterii
Agat Agat Faster Casting - Faster Casting
1 0 0 - - - 1 0 0
Biała perła Biała perła - Stamin Increase Dex. Bonus
- - - 2 2 1 2 2 1
BrylantBrylant Hit Cold Area - -
5 10 10 - - - - - -
Ciemny szafir Ciemny szafir Hit Energy Area - -
5 10 10 - - - - - -
Doskonały szmaragd Dosk. Szmaragd Hit Poison Area - -
5 10 10 - - - - - -
HematytHematyt Damage Increase - Damage Increase
5 10 10 - - - 5 10 10
Jaspis Jaspis Defence Chance Inc. - Defence Chance Inc.
3 4 5 - - - 3 4 5
Lazuryt Lazuryt - - Enhance Potions
- - - - - - 5 5 10
Lśniący bursztyn Lśniący bursztyn - Mana Increase Int. Bonus
- - - 2 2 1 2 2 1
Fluoryt Fluoryt - - SpellDamage Inc.
- - - - - - 2 3 4
Malachit Malachit Hit Chance Inc. - Hit Chance Inc.
3 4 5 - - - 3 4 5
Ognisty Rubin Ognisty Rubin Hit Fire Area - -
5 10 10 - - - - - -
Onyks Onyks - - Faster Cast Rec.
- - - - - - 1 1 1
Oszlifowany cytryn Oszlif. cytryn - Hit Point Inc. Str. Bonus
- - - 2 2 1 2 2 1
Piryt Piryt Swing Speed Inc. - -
5 5 10 - - - - - -
Topaz Topaz Luck Luck Luck
10 20 40 10 20 40 10 20 40
Turkus Turkus Hit Physical Area - -
5 10 10 - - - - - -
nefryt Nefryt - Lower Mana Cost Lower Mana Cost
 -  -  -  1  2  3  1  2  3
Jadeit Jadeit - Mana Reg. -
 -  -  -  1  1  0  -  -  -
Opal Opal - Stamina Reg. -
 -  -  -  1  1  1  -  -  -
Agat Sfaleryt - Hit Point Reg. -
 -  -  -  1  1  1  -  -  -

Każda rubryka oznacza jeden kamień  wartości sumują się. Przy czym nie można uzyskać wartości większej niż przewidziane maksimum. Mając np. naszyjnik z 3 slotami i bazowym FCR 2, po dodaniu nawet 3 onyksów i tak ostatecznie uzyskamy naszyjnik z 3 FCR.


Opis pospolitych kamieni szlachetnych i ich właściwości:
(każda rubryczka oznacza jeden kamień  wartości sumują się)

Zbroja/Broń/Biżuteria Phys. Resist Fire Resist   Cold Resist  Poison Resist Energy Resist
Gwiezdny Szafir - - - - - - 1 2 3 - - - 2 2 2
Szmaragd - - - - - - - - - 2 3 4 - - -
Szafir - - - - - - 2 3 4 - - - - - -
Rubin - - - 2 3 4 - - - - - - - - -
Cytryn 2 3 4 - - - - - - - - - - - -
Ametyst - - - - - - - - - - - - 2 3 4
Turmalin - - - - - - - - - 2 2 2 1 2 3
Bursztyn - - - 2 2 2 - - - 1 2 3 - - -
Diament - - - 1 2 3 2 2 2 - - - - - -

Dodano: 2010-11-23
(Ostatnia Zmiana: 2023-04-22)