Rozdział III. Klejnot w Koronie.

Artyleria okrętowa - armaty, ich wykonywanie i obsługa

Panie kapitanie! Zacięła się! - Wykrzyczał pirat starając się załadować armatę.
 Do okoła dawały o sobie znaki świsty przelatujących w powietrzu kul armatnich. Bitwa morska rozpętała się w najlepsze... lecz to nic dziwnego, za głowę tego pirata Biglesby płaci nie małą sumkę.
Kapitan Tarnef zwany masztem odskoczył od steru i dobiegł do swojego majtka.
Jak to zacięła się?! - Wykrzyczał wyraźnie podenerwowany, zapewne niekorzystnym wynikiem bitwy.
- Kula się zablokowała i nie da się jej dopchać kapitanie! - Powiedział szybko majtek, który nie chciał się narażać na gniew kapitana.
- Daj mi ten przepychacz! - Tarnef wsadził wielki kij w działo po czym oparł się plecami o burte i z całej siły pchnął przepychacz. Kula ruszyła!
-Podpalać! - Wykrzyczał kapitan do majtka z pochodnią.
Dźwięk spalanego lontu, który stawał się coraz krótszy przepełniał kapitana nadzieją. Bardzo dobrze wiedział jaka kula znajduje się w armacie i w co jest skierowana.
Huk!
 Tarnef obrócił sie wraz z całą załoga by ujrzeć jak wielka kula zapala się w locie i trafia prosto w maszt statku pirackiego.
Nie mienęła chwila gdy statek zajął sie ogniem, a załoga zaczęła skakać do wody w celu uratowania życia... tylko kapitan został na statku.
Mości Tarnef spojrzał w jego stronę, a ten wykrzyczał : "Kapitan tonie wraz ze statkiem" po czym zadał sobię śmiertelny cios i padł na pokład.
- Więcej byśmy dostali za żywego... ale martwy też dobry. - Kapitan obrócił się w stronę załogi.
- Sternik podpłyń do statku... Plądrować panowie! I przynieście mi jego głowę by stary Bigly nie okradł nas na zapłacie...

Skąd wziąć armatę?

Armaty

Istnieją dwa typy armat: ciężkie (heavy) i lekkie (light). Mogą one zostać wykute przez kowali. Armata składana jest z 3 lub 6 części Część armaty , z których każda wymaga (przy wykonaniu)  300 sztab. Dodatkowo by złożyć kompletne działo potrzebujemy około 70 desek. 
Armata może być załadowana przy pomocy kul armatnich Kula armatnia (obrażenia statku) lub kartaczy Kartacz  (amunicja przeciwko załodze), które również wykuwa kowal.



 Typ armatyzasięginformacje
Ciężka armata Lekka 8 armata lekka; nie niszczy się tak szybko, ale jednocześnie obrażenia z niej zadawane są mniejsze.
Ciężka armata  Ciężka 8 armata ciężka; długa lufa tego działa umożliwia na wystrzelenie pocisku z dużym impetem i zadanie dość dużych obrażeń, wadą tej armaty jest jej dość szybkie niszczenie się i konieczność częstych napraw.

 

 AmunicjaDziałanie
Kula armatnia Lekkie kule wytwarzane przez  graczy z kowalstwem nie mniejszym niż 50% (60% ciężki). Zadaje mniejsze lub większe obrażenia statku.
Ciężkie kule
Kartacz Lekkie kartacze wytwarzane przez  graczy z kowalstwem nie mniejszym niż 50% (70% ciężki). Zadaje obszarowo,  obrażenia fizycznych przeciwko istotom, znajdującym się w zasięgu rozprysku amunicji.
Ciężkie kartacze
Ognista Kula Armatnia Lekkie ogniste do zdobycia jako jedna z nagród za quest na upolowanie pirata. Zadaje obszarowo, obrażenia od ognia przeciwko istotom, znajdującym się w zasięgu ostrzału.
Ciężkie ogniste
Lodowa Kula Armatnia Lekkie lodowe do zdobycia jako jedna z nagród za quest na upolowanie pirata. Zadaje obszarowo, obrażenia od zimna przeciwko istotom, znajdującym się w zasięgu ostrzału.
Ciężkie lodowe

 Zbudowałem armatę. Co teraz?

  Proces tworzenia składników niezbędnych do wystrzelenia armat jest dość pracochłonny i wymaga zaangażowania pracy kilku różnych rzemieślników. Zanim wystrzelisz z armaty będziesz potrzebował/a ubijacza, szczoty artyleryjskiej, amunicji, ładunków prochu, lontu i zapalnika.

  • UbijaczRamrod i szczotę artyleryjską Swabwykonuje majsterkowicz (z desek i materiału),
  • amunicję (Kula armatnia/ Kartacz )może wytworzyć kowal, używając do tego sztab i materiału,
  • ładunki prochu Ładunek prochu może przygotować nam krawiec, mając uprzednio czarny proch i materiał,
    Czarny ProchCzarny proch wytworzyć może jedynie alchemik. Wymagane są deski, siarka, saletra i węgiel drzewny:
    • Saletrę Saletramożna nabyć od Alchemika w Porcie Morskim,
    • Węgiel drzewnyWęgiel Drzewny jest wytwarzany przez kucharzy.
  • Lont Lontjest tworzony z mieszanki czarnego prochu, przędzy i wody za pomocą menu alchemii.
  •  MatchZapalniki są wytwarzane ze zwojów zapalnika oraz desek przez majsterkowiczów,
    Zwój zapalnikazwoje zapalnika są tworzone przez alchemików z saletry, przędzy i wody

Szczegółowe informacje na temat wymogów i półsurowców wytwarzanych składników znajdziesz w tabelkach u dołu strony.

No dobrze, mam armatę, amunicję, ładunki… co teraz?
Gdy już zbierzesz wszystkie niezbędne składniki, będziesz musiał wejść na swój statek i użyć zwoju (deed) armaty w miejscu do tego przeznaczonym. W zależności od typu statku będą to punkty oznaczone kropką lub deską i znajdziesz je zawsze wzdłuż poszycia statku. Gdy armata będzie już na swoim miejscu, pora ją załadować.

Są dwa sposoby operowania armatami:

  1. Za pomocą samych składników, klikając na każdy z nich 2x i wskazując armatę.
    Użyj ramrod i wskaż armatę, rozpoczniesz tym samym ładowanie prochu. Jeśli Twoja armata jest brudna, będziesz ją musiał uprzednio wyczyścić za pomocą szczoty artyleryjskiej.
    Gdy w armacie znajduje się już proch, możesz załadować amunicję, a zaraz po tym możesz uzbroić armatę, używając lontu. Armata jest gotowa do wystrzału!
    By odpalić armatę, odpal zapalnik i wskaż armatę. Boom! Pamiętaj, że niewyczyszczone armaty również będą strzelać, ale nie tam, gdzie są skierowane ;)

  2. Menu ArmatyZa pomocą Menu Obsługi Armat:
    Aby aktywować menu, kliknij 2x na armatę.
    Wszystkie niezbędne narzędzia i składniki muszą znajdować się w Twoim plecaku.
    Używając przycisków z menu możesz ją wyczyścić, załadować i z niej wystrzelić.
    Podczas ładownia armaty musisz wskazać typ amunicji, której chcesz użyć.

 

 

UWAGA: Każdy strzał armatą nieznacznie ją zniszczy, dlatego też trzeba je regularnie naprawiać przy pomocy sztab, wybierając z menu kontekstowego armaty opcję „repair weapon”. Również tą drogą możesz zdemontować armatę, ale tylko wtedy, gdy jest naprawiona, pusta oraz wyczyszczona, a Twoja łódź znajduje się niedaleko brzegu lub w Porcie Morskim. Obecność armat nie przeszkadza w dokowaniu statku, ale tylko wtedy gdy nie są one załadowane.

 

Saletra (Saltpeter)
Saletra - Do kupienia wyłącznie u alchemików w Porcie Morskim. 

 

Węgiel drzewny (Charcoal)
Węgiel Drzewny Deska1x Deska  Czarny proch jest wytwarzany przez kucharzy, od 0% tej umiejętności. 

 

Czarny Proch (Black Powder)
Czarny Proch  Saletra 6 x Saletra

Węgiel Drzewny 1 x Węgiel Drzewny

Siarka1x Siarka

Czarny proch jest wytwarzany przez alchemików, od 65% tej umiejętności. 

 

Potaż (Potash)
Potaż

Deska1x Deska

Woda1 x Woda

Potaż jest wytwarzany przez alchemików, od 0% tej umiejętności. 

 

Zwój zapalnika (Match Cord)
Zwój zapalnika

1 x Woda Woda

1 x PrzędzaPrzędza

 1x PotażPotaż

 1x SaletraSaletra

Zwój zapalnika służy do wykonania Zapalnika, dzięki któremu możemy odpalić armatę, jest wykonywany przez alchemików, od 25% tej umiejętności. 

 

Ładunek prochu (Light/Heavy Powder Charge)
Ładunek prochu

1x MateriałMateriał

1x/4x Czarny ProchCzarny Proch

Lekki lub ciężki ładunek prochu służy do ładowania armat; produkt końcowy wytwarzany przez krawców, od 0% tej umiejętności. 

 

Kula armatnia (Light/Heavy Cannonball)
Kula armatnia

6x/12x SztabaSztaba

amunicja; produkt końcowy wytwarzany przez kowali, od 0% (lekka) lub 10% (ciężka) tej umiejętności. 

 

Kartacz (Light/Heavy Grapeshot)
Kartacz

Materiał1x/2x Materiał

Sztaba6x/12x Sztaba

amunicja; produkt końcowy wytwarzany przez kowali, od 0% (lekki) lub 15% (ciężki) tej umiejętności. 

 

Lont (Fuse Cord)
Lont

Woda1 x Woda

Przędza1 x Przędza

Potaż 1x Potaż

Czarny Proch1x Czarny Proch

produkt końcowy wytwarzany przez alchemików, od 55% tej umiejętności. 

 

Szczota artyleryjska (Swab)
Swab

Materiał4x Materiał

Deska4x Deska

służy do czyszczenia armat po wystrzale; produkt końcowy wytwarzany przez majsterkowiczów, od 0% tej umiejętności. 

 

Ubijacz (Ramrod)
Ramrod

Deska8x Deska

służy do ładownia armat; produkt końcowy wytwarzany przez majsterkowiczów, od 0% tej umiejętności. 

 

Zapalnik (Match)
Match

Deska4x Deska

Zwój zapalnika 10x Zwój Zapalnika

służy do zapalania lontu armaty; produkt końcowy wytwarzany przez majsterkowiczów, od 15% tej umiejętności. Zapalnik ma swoją żywotność i wypala się po kilkunastu minutach.

 


Dodano: 2010-12-11
(Ostatnia Zmiana: 2016-08-30)