»O serwerze - Oficjalna Strona UOClone Shard: Tajemnica Edari

Rozdział III. Klejnot w Koronie.

O serwerze
Typ serwera role-play, „klimatyczny”
Data powstania 2002 rok.
Świat i mapa
Dodatkowe rasy Elfy, Mroczne Elfy, Krasnoludy, Wampiry
Mapa Modyfikowana standardowa Felucca z nowymi lokacjami i miastami. Przypięte ciekawsze dungeony z innych map oraz Ter Mur (mapa z dodatku Stygian Abyss)
Mechanika
Emulator RunUOClone (hybryda ServUO i SunUO z poprawionym, zoptymalizowanym oraz rozbudowanym RunUO 2.3)
Obsługiwane typy klientów gry Klasyczny (2D) oraz Enhanced Client (3D)
Standardowe dodatki UO Lord British Revenge, Age of Shadows, Samurai Empire, Mondain’s Legacy, Stygian Abyss, High Seas, Time of Legends
Inne rozszerzenia Dodatkowy zestaw grafik przedmiotów i paperdolla
Skillcap 720 (100/120 na 1 skill)
Statcap 250 (125 na 1 stat)
Przyrost skilli Szybki oraz system rozwijania umiejętności za złoto.
Limit postaci od 2 do 7 (ilość zależna od stażu gry na UOClone)
Inne
UOClone AutoPatch Specjalny program, dzięki któremu w łatwy sposób Ultima Online 2D i EC zostaje zaktualizowana do wymagań serwera.
  1. Informacje ogólne i historia serwera

    Serwer UOClone powstał w roku 2002 i był drugim polskim darmowym serwerem Ultimy Online. Początkowo działał na pochodnych emulatora Ultima Offline eXperiment (UOX), który jednak z czasem okazał się coraz bardziej kłopotliwy w dalszej rozbudowie. Dlatego też,  pod koniec 2004 r. ekipa serwera zdecydowała się go zmienić na stabilniejszy, ciągle rozwijany emulator RunUO, którego baza jest używana do dziś.

    Człon nazwy serwera - ‘clone’ wiąże się z założeniami twórców – shard miał być kopią serwerów oficjalnych (OSI – Origin System Inc.). Jednak zmiany, jakie wprowadzali producenci z EA Games (po przejęciu firmy Origin w 2004 roku) coraz bardziej odsuwały Ultimę od gry, której świat jest logicznie uporządkowaną całością, czego doskonałym przykładem było wprowadzenie rozszerzenia Samurai Empire (2004). Dodatek ten wdrożył do gry klasy samurajów i ninja, co zdecydowanie nie przypadło do gustu zarówno graczom serwerów oficjalnych1 i większości serwerów nieoficjalnych, w tym UOClone. Jednak na naszym serwerze można korzystać z umiejętności z SE: Bushido (Bitewewny Zew) i Ninjitsu (Sztuka Cieni). Nie są one jednak fabularnie kojarzone z żadną kulturą wschodu czy ninja.

    Na początku roku 2008 ekipa oraz gracze zdecydowali dodać do nazwy podtytuł Tajemnica Edari (TE). Miało to na celu uwydatnić zaplecze fabularne serwera, by już z samej nazwy informował potencjalnych graczy o  charakterze serwera.

    Od początku swojego istnienia UOClone był nastawiony na to, co Ultimę odróżnia od większości MMO – unikalny klimat rozumiany jako ustalony konwencją wymóg ogrywania postaci w taki sposób, jakby odgrywający sam był awatarem, którym steruje. 

  2. Mechanika

    Jak już wcześniej wspomniano, UOClone opiera się na emulatorze RunUO/ServUO. Większość systemów, sposób walki, właściwości przedmiotów są pozostawione w niezmiennej formie. Jednak sama baza emulatora została gruntowanie zmodyfikowana tak, aby obsłużyć nowości wydawane przez producenta gry. Nie brakuje także zmian związanych z optymalizacją i poprawą wydajności. Jedynie w ten sposób jakikolwiek emulator jest w stanie udźwignąć wymogi związane z prowadzeniem dwóch klientów gry – klasycznej ultimy (2D) oraz jej nowoczesnej wersji Enhanced (EC).

    Prócz tego warto zaznaczyć, że na UOClone istnieje szereg autorskich rozwiązań skryptowych, z pośród których za najważniejsze uważane są:

    • Moduł poznawania się – każda z postaci nie ma możliwości sprawdzenia imienia postaci, z którą spotka się w grze do czasu aż strony się sobie nie przedstawią. Dzięki temu Gracze mają większą możliwość wprowadzenia intryg z zachowaniem maksymalnej anonimowości w podejmowanych działaniach.
    • Moduł Sali Początku– rozbudowane, wielostopniowy silnik tworzenia postaci zastępujący tradycyjnego kreatora awatarów. Możemy tam nie tylko ustalić imię oraz umiejętności postaci, ale także wybrać cechy unikalne dla danej rasy.
    • Języki rasowe i klasowe – możliwość uczenia i posługiwania się  specjalnym językiem.
    • Możliwość komponowania melodii – tworzenie własnych utworów przy pomocy instrumentów muzycznych.
    • System kar i nagród dla postaci – dzięki jasno wytyczonym regułom gry, gracze doskonale wiedzą co można zyskać, a co stracić.
    • Kamienie szlachetne – szereg kamieni, które można umieścić w biżuterii, broni lub zbroi, dzięki czemu elementy ekwipunku zyskują dodatkowe właściwości.
    • Nowe rudy i gatunki drewna – 8 nowych typów metali oraz 8 gatunków drewna.
    • System Czasu – rozbudowany silnik upływu czasu w grze, występowanie pór roku, wiążące się z nimi zmiany długości dnia oraz pogody.
    • Artefakty - choć w dużej mierze zaczerpnięte z mechaniki oryginalnych serwerów to głęboko osadzone w fabule świata Edarii.
    • Poczta – możliwość pisania i wysyłanie przesyłek do innych postaci.
    • Liczne Systemy PvM i PvP - liczne zautomatyzowane systemy wspomagające rozgrywkę w PvM i PvP.
    • System Trenerów - pozwala na kupowanie umiejętności i statystyk za złoto, więc znacznie przyspiesza ćwiczenie postaci.
    • System Poziomów Postaci - system rozwoju postaci poza utarcym schematem ultimy, oparty o zdobrywanie doświadczenia za zabijanie potworów rodem z klasycznych mmorpg.
    • System Automatyczncyh Aukcji - cotygodniowe aukcje reliktów i artefaktów za specjalne waluty.
    • Wiele innych...

    Ponadto zaadaptowane są elementy z oficjalnych dodatków, włączając w to silniki bossów Mondain’s Legacy [ML] (Peerless System) wraz z lokacjami, w których występują. Jak również bronie, zbroje, elementy dekoracyjne i inne. Nie brakuje także nowości z dodatku Stygian Abyss, którego obsługa jest stopniowo wprowadzana. Można z powodzeniem godzinami rozwiązywać zagadki Stygijskich Podziemi czy budować domy z użyciem elementów konstrukcyjnych z tego rozszerzenia.

    Za największy sukces serwera uważa się wprowadzenie boostera UO High Seas. Ten rewolucyjny dodatek raz na zawsze zażegnuje żmudną obsługę łodzi – nawigowanie komendami sternika i umożliwia sterowanie statkami za pomocą myszki, podobnie do sposobu poruszania awatarem. Wprowadza także armaty, cztery nowe okręty, zlecenia rybackie, kilkadziesiąt nowych gatunków ryb oraz pirackie statki NPC. Warto zaznaczyć, że serwer UOClone jest pierwszym i jedynym darmowym shardem na świecie, na którym można w pełni korzystać z High Seas.

  3. Nowości graficzne

    Wieloletni gracz Ultimy Online dobrze wie, że gra posiada bardzo rozbudowany zestaw grafik. Do blisko 25 tysięcy różnych przedmiotów, na jakie możemy natknąć się w grze zostało dodanych około 3 tysięcy zupełnie nowych. Dają one większe możliwości manipulowania otoczeniem i dopasowania go potrzeb serwera. Wiele z nich ma charakter użytkowy. Nowe meble oraz dekoracje (dostępne są wprost z menu rzemieślniczych) to tylko jedna strona graficznych zmian. Wymienione są także stare, nie do końca ładne grafiki paperdolla. Nie brakuje także nowych, dzięki którym wizerunek postaci można bez końca zmieniać i udoskonalać.

  4. Ultima Online Enhanced (EC)

    UO EC jest klientem gry będącym następcą porzuconego projektu Kingdom Reborn i stanowi kompromis trójwymiarowej grafiki oraz klasycznej Ultimy. Piękne efekty (jak choćby wstrząs ekranem gry), animacje oraz renderowana mapa idealnie łączą się z grafikami z klasycznego klienta. Interfejs nowej Ultimy jest zupełnie nowy i starym graczom może się wydać obcy, lecz dzięki skryptom .LUA możliwa jest jego samodzielna modyfikacja. Enhanced Client również ogromne możliwości ułatwiające grę – jak stwierdzili gracze „EC ma w sobie Razora”. Trudno się z tym nie zgodzić, gdyż makra, obsługa celów czy w pełni konfiguracyjne paski (hotbars) zdecydowanie czynią zeń klienta gry na miarę oczekiwań współczesnych graczy. To od nas zależy jak go skonfigurujemy – np. pojemniki wyświetlane są w oparciu o kratki, za pomocą listy lub klasycznie – swobodne rozkładanie przedmiotów na grafice pojemnika. Sam klient ma jeszcze status beta i zgodnie z obietnicami EA będzie udoskonalany i graficznie poprawiany. Jednak jest w pełni funkcjonalny. Warto dodać, że EC w pełni obsługuje rozdzielczości HD oraz dźwięk przestrzenny, co zdecydowanie uprzyjemnia rozgrywkę.

  5. Mapa

    Podstawową mapą jest Felucca, której ogólny kształt pozostał niezmienny, lecz jest nieustannie rozbudowywana. Zmieniane są ukształtowanie terenu, wygląd miast (spośród których niektóre są całkowicie przebudowane)  oraz wprowadzone nowe lokacje – lochy, miasta  itd. Prócz tego gracze mają możliwość odwiedzenia ładniejszych miejsc osadzonych na pozostałych mapach – Malas, Ilshenar. Dodatkową mapą jest Ter Mur - Podziemie, która została wprowadzona w rozszerzeniu Stygian Abyss i przywraca znaną z serii gier Ultima rasę Gargulców wraz z charakterystyczną dla niej kulturą – nowy styl budownictwa, broni, odmienne stwory oraz nowe umiejętności.

  6. Świat

    Uniwersum gry jest Edaria. Zamieszkuje ją pięć grywalnych ras – Ludzie, Elfy, Mroczne Elfy, Krasnoludy oraz Wampiry. Każda z nich posiada własny wygląd, unikatowe zdolności oraz specjalną lokację – miasto rasowe, do którego swobodny dostęp mają tylko jego rdzenni mieszkańcy. Sam styl odgrywania postaci rasowych zaczerpnięty jest głównie z popularnej literatury fantasy oraz systemów gier fabularnych. Nie brakuje również własnych rozwiązań i założeń wypracowanych przez lata przez graczy i ekipę serwera. Na UOClone od lat kładzie się szczególny nacisk na sposób odgrywania tzw. rasowców, dlatego każda nowa postać, która chce odgrywać daną rasę, musi swoim klimatem udowodnić, że jest w stanie udźwignąć wymogi jej prowadzenia. Największą swobodę gry daje rasa ludzka, której przedstawiciele mogą wybrać jedną z dodatkowych klas: nekromanty oraz paladyna.

    Ekipa serwera regularnie organizuje tzw. eventy oraz questy - zadania dla większej lub mniejszej ilości graczy. Dzięki temu rozgrywka jest urozmaicona o elementy fabularne, które stanowią alternatywę wobec przewidywalnej mechaniki.

Ponad wszystko cenimy sobie klimat, bo tylko dzięki niemu Ultima Online staje się prawdziwym RPG – narracyjną grą fabularną2. Niezwykłe połączenie tego co nowe, z tym co dobrze znane, odkrywa nowe możliwości 17-letniej Ultimy. Tylko u nas możesz w korzystać z innowacji mechanicznych wprowadzanych przez producenta gry, w gronie polskich graczy i przede wszystkim zupełnie za darmo.

Zapraszamy do wspólnej zabawy!

 



[1] Co ciekawe, wprowadzenie SE nie było odebrane zbyt dobrze nawet przez japońskich graczy oficjalnych serwerów Ultimy Online.
[2]  Chyba najlepsze tłumaczenie ang. terminu Role-Playing Game zaproponowane przez dr. J. Szeję


Dodano: 2011-04-29
(Ostatnia Zmiana: 2016-09-01)