Rozdział III. Klejnot w Koronie.

Ataki Specjalne
Po raz pierwszy w historii gry Ultima Online w wersji Age of Shadows pojawiły się nowe możliwości taktycznie jakie niosą ze sobą specjalne ataki. Wojownicy dostali możliwość spożytkowania swojej energii magicznej (mana) na niszczycielskie manewrowanie swoimi broniami i wykonywanie straszliwych ciosów. Każdy typ broni w grze (np. Long sword, spear itp.) ma przydzielone dwa specjalnie ataki ("primary special move" i "secondary special move"). Wojownicy, którzy dotarli do poziomu eksperta (70) będą w stanie użyć pierwszego specjalnego ataku (primary), natomiast wojownicy na poziomie mistrza (90) mogą używać obydwóch ataków, co czyni ich podwójnie niebezpiecznymi.

W papperdollu otwieramy książkę, która zawiera szczegóły każdego specjalnego ataku dostępnego dla wojownika. Dostępność specjalnych ataków zależy od poziomu umiejętności broni w jakiej się specjalizujemy oraz broni jaką trzyma się w ręce. Tak samo jak w księdze czarów ikony ataków można wyciągnąć z książki do okna gry i dwukrotnie kliknąć, żeby uruchomić specjalny atak, lub skonfigurować uruchomienie tego ataku jednym guzikiem poprzez Macro. Kiedy specjalny atak zostanie uaktywniony ikona ataku podświetla się na czerwono informując, że nasza postać jest gotowa do jego wykonania. Przy następnym trafionym ciosie specjalny atak zostaje wykonany, mana zostaje zużyta a ikona traci czerwone podświetlenie.

Koszt many każdego specjalnego ciosu może być zredukowany, jeżeli umiejętności wojownika są wystarczająco wysokie. Punkty dostaje się za umiejętności Walka mieczami, Szermierka, Walka obuchami, Łucznictwo, Broń Miotana, Parowanie, Drwalstwo, Górnictwo, Rybołówstwo, Sztuka Przetrwania, Skradanie, Zatruwanie, Sztuka Cieni oraz Zew Bojowy. Jeśli suma punktów tych umiejętności znajduje się w granicach od 200 do 299 to koszt many zmniejsza się o 5. Jeżeli suma wynosi 300 lub więcej to koszt many zmniejsza się o 10.

Niektóre przedmioty mają właściwość "lower mana cost". Te przedmioty również zmniejszają koszt many dla specjalnych ataków.

Jeżeli specjalny cios wykujemy w ciągu 3 sekund od poprzedniego to koszt many na ten cios jest podwójny.

Każdy typ broni w grze ma inną kombinację pierwszego i drugiego ataku, co czyni każdą broń naprawdę wyjątkową.


Opis
Ikona Mana Pierwszy Atak Drugi Atak
Armor Ignore - Ten specjalny atak pozwala wyszkolonemu wojownikowi na ominięcie na jeden cios odporności na obrażenia fizyczne (psychical resistance) naszego celu. Użycie tego ataku zmniejsza nasze uszkodzenia, więc użycie go na słabo opancerzonych wrogach często zadaje mniejsze obrażenia niż normalnym atakiem, natomiast w walce z mocno opancerzonymi przeciwnikami daje dużą przewagę. Dzięki temu atakowi odporność naszego przeciwnika na ten atak spada do 0, ale atak zabiera tylko 90% normalnych obrażeń. Podczas walki z innym graczem (PvP) atak ten zadaje maksymalnie 30 obrażeń bronią dystansową lub 35 obrażeń w walce wręcz. W starciu PvM nie ma tego ograniczenia.
Zignorowanie Obrony Przeciwnika 30 kij z ostrzem, łuk kompozytowy, młot, siekiera, kris, miecz półtoraręczny, włócznia, topór wojenny, gwieździsty czakram miecz krótki, katana, zabójczy cierń
Bleed Attack - Sprawia, że przeciwnik zaczyna mocno krwawić. Kiedy atak jest udany, cel krwawi przez maksymalnie 10 sekund, a co za tym idzie co sekundę traci trochę punktów życia. W sumie atak zadaje 15-31 obrażeń fizycznych. Te obrażenia nie są zmniejszane przez zbroje i mogą zostać zlikwidowane tylko poprzez leczenie bandażami. Zapewnia 5 sekundową redukcje po zdjęciu jego efektu. Kolejna próba nałożenia krwawienia na cel podczas okresu redukcji zmniejsza jego czas trwania.
Krwawy Atak 30 topór bojowy, tasak, kordelas, topór katowski, widły, kosa, widły bojowe ogromny bojowy topór, topór wojenny, nóż do skór, kukri
Crushing Blow -Ten atak zwiększa obrażenia broni o 50%. Dodatkowe zadane uszkodzenia są taktowane jako fizyczne. Ponadto wysysa 10 staminy jeśli użyty z bronią o szybkości 3.5 lub wolniejszej.
Atak Kruszący 20  buzdygan, kij pasterski, berło, młot kowalski, topór, miecz krótki, szeroki miecz, katana dwuręczna diamentowa buława, ciężka maczuga, młot bojowy
Concussion Blow -To niszczycielskie u zadaje 10-15 dodatkowych fizycznych obrażeń w zależności od szybkości broni, które nie są redukowane poprzez rezystancję fizyczną czy zbroję.
Atak Wstrząsu 20  kusza, diamentowa buława, morgensztern, kostur topór bojowy, buława, lanca, kij, miecz półtoraręczny, halabarda, kindżał do rzucania
Disarm - Ten atak pozwala na rozbrojenie przeciwnika. Dodatkowo w przypadku udanego ataku przeciwnik nie może się uzbroić w broń przez 5 sekund. Po zakończeniu działania ataku, cel otrzymuje 10 sekundową odporność na kolejne rozbrojenia. Rozbrojenie za pomocą pięści nie powoduje odporności na kolejne.
Rozbrojenie Przeciwnika 20 Pięści (Wrestling), zdobiona klinga, runiczne ostrza nóż rzeźnicki, siekiera, morgensztern, różdżka, miecz paladyński, kilof, kij pasterski, widły bojowe
Dismount - Idealny dla pieszego woja, gdyż Dismount zwala przeciwnika z wierzchowca. Wojownik używający tego ataku sam musi być pieszy by zrzucić przeciwnika z konia. Jeżeli atak zakończy się sukcesem to przeciwnik ponosi 15-25 obrażeń fizycznych w wyniku spadnięcia z wierzchowca, jeśli natomiast wykonamy go gdy sami jesteśmy konno to nie mamy jak zrzucić przeciwnika ale zadajemy dodatkowo 15-20 obrażeń.
Zrzucenie Przeciwnika z Wierzchowca 25 lanca, różdżka,  topór, berdysz, kij z ostrzem, maczuga, ciężka kusza, widły
Double Strike - Wyszkolony wojownik może użyć tego ataku by zadać dwa szybkie ciosy. Obrażenia od dwóch ciosów naraz bywają wielce niszczycielskie. Drugi cios otrzymuje zwiększoną szansę na trafienie (15 HCI). Oba ciosy mają zwiększone o 25% orażenia.
Podwójne Uderzenie 30 kusza samopowtarzalna, kij z podwójnym ostrzem, kij, topór dwuręczny, księżycowe ostrze, topór obosieczny, katana, kilof, sejmitar, buława cep bojowy, podwójne ostrze, brzytwa
Infectious Strike - Ten specjalny atak prezentuje sposób na użycie trucizny w Age Of Shadows. Teraz tylko pewne typy broni, które mają Infectious Strike jako specjalny atak będą w stanie użyć trucizny. Cel nie jest tak jak kiedyś zatruwany losowo, gdy zostanie trafiony zatrutą bronią, lecz atakujący musi użyć tego ataku żeby zatruć wroga. Umiejętność Poisoning nie jest wymagana do użycia tego ataku, ale jej znajomość pomaga w aplikowaniu i używaniu trucizny a co za tym idzie zmniejsza koszt energii magicznej (Mana) i zadaje większe bardziej śmiercionośne obrażenia swej ofierze. Z tą zmianą bronie nie ulegają korozji pod wpływem trucizny. Używając tego ataku jest szansa na zatrucie przeciwnika trucizną poziomu 5. Użycie ataku bez umiejętności Poisoning jest się tylko w stanie zatruć przeciwnika trucizną poziomu 1.
Umiejętność ta (poisoning) daje % szanse zwiększenia poziomu trucizny o 1.
Umiejętność Poisoning 0.0 - 19.9 Jesteś w stanie zatruć trucizną poziomu 1 (z szansą na poziom 0)
Umiejętność Poisoning 20.0 - 39.9 Jesteś w stanie zatruć trucizną poziomu 2 (z szansą na poziom 3)
Umiejętność Poisoning 40.0 - 59.9 Jesteś w stanie zatruć trucizną poziomu 3 (z szansą na poziom 4)
Umiejętność Poisoning 60.0 - 100.0 Jesteś w stanie zatruć trucizną poziomu 4 (z szansą na poziom 5)
Zatrucie 20 nóż rzeźnicki, Velglarn tasak, kris, pika, kij z podwójnym ostrzem, sztylet
Mortal Strike - Przyjaciel zabójcy. W przypadku sukcesu ofiara nie może uleczyć żadnych obrażeń przez kilka sekund (gracz przez 8 sekund, NPC przez 14 | połowa podanych czasów przy broni dystansowej). Warto użyć ten atak by dobić swoją ofiarę. Atak ten może być kumulowany z Bleed Attack i z zatruciem. Atak poddany jest redukcji przez kolejne osiem sekund po zdjeciu go za pomocą talizmanu lub mocy nie będącej efektem magicznego jedzenia. Kolejny Mortal Strike, jeśli zadany w przeciągu 8 sekund redukcji ma skrocony czas działania o liczbę sekund równą pozostałemu czasowi redukcji. Wykonany gdy przeciwnik jest w okresie redukcji zadaje aż 130% obrażeń a gdy aplikowany "na czysto" jedynie 70% obrażeń.
Śmiertelne Uderzenie 30 - topór katowski, kusza, berło, księżycowe ostrze, młot, sierp, łuk, krótka włócznia, buzdygan, gwieździsty czakram
Moving Shot - Atak możliwy do wykonania na niektórych kuszach. Ten specjalny ruch pozwala strzelać łucznikom podczas ruchu. Ten strzał jest mniej celny niż normalny, lecz możliwość strzelania w biegu jest wielką przewagą.
Ruchomy Strzał 20 ciężka kusza, cyklon łuk kompozytowy, kusza samopowtarzalna
Paralyzing Blow - Atak zakończony sukcesem pozostawia ofiarę ogłuszoną, niezdolną do ruchu czy rzucania czarów na kilka sekund. Czas trwania to 3 sekundy (gracz), 6 sekund (NPC). Czas działania nie jest skrócony poprzez zadawanie obrażeń ogłuszonemu przeciwnikowi. Po zakończeniu trwania tego ataku cel jest odporny na kolejny paraliż przez pare sekund w zależności od szybkości broni, która zadała ten atak.
Atak Paraliżujący 30 łuk, pika, berdysz, sierp Pięści (Wrestling), kosa, kostur, szeroki miecz, sejmitar, włócznia, ciężki kij
Shadowstrike - Ta nadzwyczajna umiejętność wymaga umiejętności Stealth (na poziomie przynajmniej 80). Atak zakończony sukcesem zadaje ekstra obrażenia naszej ofierze (broń zadaje dodatkowo 25% obrażeń), a równocześnie pozostawia naszą postać niewidzialną (Hide).
Uderzenia z Ukrycia 20 nóż do skór, maczuga, krótka włócznia, sztylet kordelas, Velglarn, topór dwuręczny
Whirlwind Attack - Błogosławieństwa dla osaczonego wojownika. Whirlwind Attack pozwala na atak wszystkich wrogów znajdujących się obok naraz jednym porządnym uderzeniem. Nie uderzy przypadkowo niewinnych, przyjaciół, czy członków drużyny.
Wirujące Ostrze 15 wirujący sejmitar, ciężki kij, ogromny bojowy topór, halabarda, miecz paladyński, młot bojowy, szpony topór obosieczny 
Riding Swipe - Jeśli wykonany konno zadaje obrażenia i ogłusza cel. Jeśli wykonany będąc pieszo, zrzuca cel z siodła i rani wierchowca, który musi być uleczony zanim ponownie się go dosiądzie. Wymaga 50 Bitewnego Zewu.
ridingswipe 25 - Katana dwuręczna
Frenzied Whirlwind - Zadaje obrażenia zależne od poziomu umiejętności Sztuki Cieni i Bitewnego Zewu w zasięgu 2 pól przez 2 sekundy. Jeśli celem ataku jest gracz, zostaje on spowolniony. Wymaga 50 Sztuki cieni lub Bitewnego Zewu.
frenziedwhirlwind 20 ciężka maczuga, brzytwa księżycowa klinga
Block - Podczas kolejnego udanego bloku na pewien czas otrzymujemy dodatki modyfikator zwiekszający szansę na obronę (DCI) w zależności od poziomu naszej Sztuki Cieni lub Bitewnego Zewu,kosztem szansy na trafienie oraz zadawanyuch obrażeń. Dodatkowo następny atak, który nas trafi ma znacznie zmodyfikowane obrażenia w zależności od poziomu naszej umiejętności parowania. Wymaga 50 Sztuki cieni lub Bitewnego Zewu.
block 20 cep bojowy -
Defense Mastery - Zwiększa odporność fizyczną (może przekroczyć granicę 70) w zależności od poziomu naszej Sztuki Cieni lub Bitewnego Zewu na 5 sekund. Wymaga 50 Sztuki cieni lub Bitewnego Zewu.
defensemastery 20 księżycowa klinga, maczeta szpony
Nerve Strike - Zadaje dodatkowe obrażenia i ma szanse na sparaliżowanie celu w zależności od poziomu naszego Bitewnego Zewu. Wymaga 50 Bitewnego Zewu.
nervestrike 30 - drewniany miecz
Talon Strike - Zadaje zwiększone obrażenia oraz powoduje otrzymywanie obrażeń przez kolejne kilka sekund, aż do 7 sekund przy 120 Sztuki Cieni. Wymaga 50 Sztuki cieni.
talonstrike 20 - pazury
Feint - Zwiększa naszą obronę przeciwko danemu przeciwnikowi ucinając połowe otrzymywanych od niego obrażeń kosztem szybkości naszego ataku. Efekt trwa 6 sekund. Wymaga 50 Sztuki cieni lub Bitewnego Zewu.
block 30 drewniany miecz, podwójne ostrze, wachlarze, zabójczy cierń -
Dual Wield - Daje szansę na wykonanie dodatkowego ataku przy każdym ciosie przez następne kilka sekund. Ponownie wykonany Dual Wield podczas trwania poprzedniego zwiększa szanse na dodatkowe ataki. Wymaga 50 Sztuki cieni.
dualwield 20 pazury, rogi śmierci wachlarze
Double Shot - Wystrzeliwuje dwie strzały jednocześnie. Druga strzała otrzymuje zwiększoną szansę na trafienie (15 HCI). Wymaga 50 Sztuki cieni lub Bitewnego Zewu.
doubleshot 35 - łuk refleksyjny
Armor Pierce - Nakłada na cel efekt przebitego pancerza, który zwiększa obrażenia otrzymywane przez cel o 10% przez 3 sekundy z wyjątkiem obrażeń omijających zbroję z ataków specjalnych. Broń dystansowa z tym atakiem specjalnym nie resetuje czasu trwania poprzedniego ataku jeśli cel znajduje się nadal pod jego wpływem. Wymaga 50 Sztuki cieni lub Bitewnego Zewu.
armorpierce 30 łuk refleksyjny rogi śmierci
Bladeweave - Zadaje losowy atak specjalny ze swojej listy. Może być ustawiony w dwóch trybach (na broni): ofensywnym i defensywnym. Każdy tryb ma nadal szansę wyboku każdego ataku specjalnego jednak ma większą szansę na atak z wybranego trybu.
bladeweave 15 - runiczne ostrza,  wirujący sejmitar, maczeta, zdobiona klinga
Serpent Arrow - Strzał zatrutą strzałą dostarczający truciznę o poziomie zależnym od naszego łucznictwa, zatruwania oraz zręczności. Każdorazowe użycie powoduje spadek karmy jak w wypadku umiejętności zatruwania. Elfy, jako iż nie mogą korzystać z umiejętnośći zatruwania mają w miejsce tego ataku atak Armor Ignore.
serpentarrow 25 - Łuk Długi
Psychic Attack - Atak zwieksza koszt many zaklęć/ataków celu o 15% oraz zmniejsza siłę czarów celu (-15 SDI). Kolejny taki atak nakłada ponowne modyfikatory jednak nie zwiększa czasu trwania ataku.
psychicattack 30 Kukri Łuk Krótki
Lightning Arrow - Cel oraz do 2 innych celi w zasięgu do 5 pól od pierwszego otrzymuje dodatkowe obrażenia od energii.
lightningarrow 20 Łuk Krótki -
Force Arrow -  Ten atak zapenia zwiększenie obrażeń (20 DI), zmniejsza obronę celu (-10 DCI) oraz przerywa rzucanie czarów na czas trwania, nawet jeśli cel jest pod wpływem czaru protekcji. Po zakończeniu trwania efektów ataku, nie moga być one nałożone przez kolejne 10 sekund.
forcearrow 20 Łuk Długi -
Force of Nature - Zadaje od 15 do 35 obrażeń omijających zbroje osobie atakującej oraz zwiększa obrażenia (DI) o 50 do 100% w zależności od siły postaci. Dodatkowo cel zostaje ogłuszony na dwie sekundy. Ogłuszenie może być odparte za pomocą odporności na magię tylko co 12 trafienie. Zmiana trzymanej w ręku broni resetuje licznik trafień.
mysticarc 35 - kostur, sękaty kij
Mystic Arc - Atak trafia kolejny cel po trafieniu głównego jeśli ten jest z nami w walce zadając, losowy typ dodatkowych obrażeń obu celom.
mysticarc 20 kindżał do rzucania -
Infused Throw - Atak powoduje dodatkowe obrażenia, ogłuszenie lub zrzucenie z siodła w zależności czy my i cel znajdujemy się pieszo czy nie.
infusedthrow 25 - cyklon

 


Dodano: 2006-02-03
(Ostatnia Zmiana: 2020-12-22)