Rozdział III. Klejnot w Koronie.

Animal Taming (Oswajanie zwierząt)
Oswajanie ZwierzątUrodziłem się w małej wiosce, niedaleko stadnin lorda Britisha. Naszą wioskę otaczały ciągnące się aż po horyzont zielone dywany utkane z trawy, w których od czasu do czasu połyskiwała błękitna tafla jeziora. Na tym zielonym kobiercu mknęły rozpędzone przed siebie różne zwierzęta, poczynając od zwykłych koni a kończąc na rzadkich, pięknych i niestety bardzo niebezpiecznych jednorożcach i ki-rinach.... Gdy dorosłem do odpowiedniego wieku zacząłem pomagać memu ojcu (który był jednym ze stajennych) w opiece nad rannymi rumakami. Mój małomówny ojciec powtarzał: "Nim zwierze ci zaufa, musisz poznać jego zwyczaje i zdobyć jego serce..." Kierując się jego wskazówkami biegałem po łąkach i napotkawszy jakieś zwierze przemawiałem do niego łagodnym głosem: "dobre zwierze, dobre ... zostaniemy przyjaciółmi? choć do mnie przyjacielu..." Tak oto po paru miesiącach wszystkie małe i domowe zwierzątka - owce, krowy, zające, sikorki - stały się mymi przyjaciółmi... Nabierałem doświadczenia i pewności siebie. Mijały lata. Gdy skończyłem 21 lat udałem się w podróż po krainie Sosarii, omijałem mieściny i miasta. Szukałem na gorących pustyniach i mrocznych lasach dzikich, nieznanych zwierząt, które mogłem ujarzmić, a później sprzedać za ogromne sumy wielmożnym, łaknącym wszystkiego co nieznane..."

Sposób użycia:

  Aby oswoić zwierze (znajdujące się w niewielkiej odległości, około kilku kroków od naszej postaci) klikami 2-krotne umieszczony przy umiejętności na spisie "Oswajanie zwierząt (Animal Taming)" niebieskim krysztale i wskazujemy na dane zwierze, które pragniemy oswoić lub klikami 1-krotne bezpośrednio na zwierze i wybieramy z menu ocpję TAME (oswój). Postać nasza wypowie parę słów, po których otrzymamy stosowny komunikat - czy możemy dane zwierze oswoić, oraz czy udało się przejąć nad nim kontrolę. Za sukces w oswojeniu odpowiadają łącznie 2 umiejętności - animal taming i animal lore. Ta druga umiejętność również odgrywa olbrzymią rolę w pracy wprawnego tamera.

Pamiętajcie, że:
  •  Wypuszczone zwierzęta same zdychają po 20 minutach od ich wypuszczenia.
  • Są odłączane od spawnera już w momęcie udanego oswojenia,czyli kolejny spawn zwierzaka odliczany jest od momentu jego oswojenia a nie śmierci.
  • Jeśli koncepcja lub rasa waszej postaci wadzi się z krzywdzeniem zwierząt, wystarczy je wypuszczać na wolność - same padną i jeszcze uzasadnią to fabularnie wyświetlając emotkę podczas śmierci o tym, iż dopadła je choroba - skażenie Rymna.
Mechanizm gainów:

Gdy zaczynamy oswajać zwierzaka rozpoczynamy do niego odpowiednio przemawiać -zwykle 3-4 razy. Za każdym razem gdy pojawią się tekst świadczący o tym, że postać próbuje okiełznać bestię,  mamy szansę na gain Wiedzy o Zwierzętach (jeśli mamy szansę oswoić zwierzaka i nie był on wcześniej przez nas już oswojony). Natomiast pod koniec całego procesu ( spełniając te same warunki ) jest robionych kilka testów na gain samego oswajania, więc mamy możliwość otrzymać nawet 4 gainy przy 1 próbie oswojenia. Oczywiście wszystko zależy od poziomu naszej umiejętności, więc na niskich poziomach te gainy będą a na wyższych dzięki kilku testom będziemy mieli o wiele większe szanse na zystkanie choćby jednego.
Wprawny oswajacz jest w stanie wyćwiczyć oswajanie do 100% w dosłownie kilka dni - wszystko jest kwestią znajomości mapy, spawnów i poświęconych godzin w grze.

Punkty kontroli (Control Points):

Punkty kontroli (control points) możesz sprawdzić w statusie swojej postaci. Każda oswojona istota wymaga od 1 do 4 takich punktów. 

 Przykładowo wymagania pkt kontroli rozkładają się następująco:

1. Wyrm 3 pkt
2. Drak, koszmar 2 pkt
3. Konie, ostardy, zwierzęta leśne itp.1 pkt.

Tu znajdziesz tabelkę, która pomoże Ci w trenowaniu oswajania.

Komendy:

Zwierzętom możemy wydawać różnego rodzaju komendy, na dwa sposoby. Pierwszy to klikając 1-raz na zwierzęciu i wybierając interesującą nas opcję z menu pupilka. Drugi to wpisanie (wypowiedzenie) odpowiednich poleceń:

wszys* - przedrostek by wydać polecenie wszystkim zwierzętom pod kontrolą postaci, np. "wszystkie podazajcie za mna",
[imie_zwierzaka] podazaj za mna (follow me) - zwierz zaczyna podążać za tobą,
[imie_zwierzaka] chodz (come) - j/w,
[imie_zwierzaka] podazaj za (follow) - zwierz zaczyna podążać za wskazaną osobą,
[imie_zwierzaka] zabij (kill) - zwierz zaczyna atakować wskazany cel,
[imie_zwierzaka] atak (attack) - j/w,
[imie_zwierzaka] strzez mnie (guard me) - zwierz podąża za tobą i chroni cię przed wszystkim, co cię zaatakuje,
[imie_zwierzaka] stoj (stop) - zwierz zatrzymuje się w miejscu i przerywają wszystkie poprzednie polecenia,
[imie_zwierzaka] zostan (stay) - j/w,
[imie_zwierzaka] wlasciciel (transfer) - przekazuje zwierza innej osobie,
[imie_zwierzaka] uwolnij (release) - zwierzak staje się wolny,
[imie_zwierzaka] uwalniam - j/w,

Stajnie:

 Wylogowując się z gry zostaw zwierzę u stajennego (jest to płatne ale niezbyt drogie, biorąc pod uwagę koszt zakupu nowego zwierzęcia i fakt, iż pokiereszowane zwierze odbierzemy  z pełnym życiem). W innym wypadku jest szansa, że zwierze zdziczeje i wróci na wolność lub po prostu ktoś lub coś je zabije. Ilość dostępnych miejsc na nasze zwierzęta jest wypadkową wysokości trzech umiejętności gracza (oswajania [Animal Taming] + wiedza o zwierzętach [Animal Lore] + weterynaria [Veterinary]). Już od 120% sumy tych umiejętności są dostępne dla naszych zwierząt dodatkowe miejsca w stajni.

U stajennych / treserów w miastach i na ich obrzeżach można kupić tylko zwierzęta juczne, niedźwiedzie, psy, zające i orły. Pozostałe można nabyć tylko od postaci innych graczy zajmujących się oswajaniem.


Komendy dla stajennych:

przechowaj - wskaż stajennemu zwierze, a ten ci je przechowa

oddaj - oddaje zwierze, które przechowuje (polecenie wyświetla menu ze wszystkimi zwierzętami jakie posiadasz i aktualnie są pod opieką stajennych, kliknięcie na niebieskim kryształku koło nazwy zwierzęcia spowoduje jego odzyskanie)

Przykład:
"Pani proszę przechowaj mojego konia."

Duch zwierzęcia (BONDED):

  Każde zwierze z czasem przywiązuje się do swojego właściciela. Wystarczy 7 dni w stajni, aby status naszego ulubieńca zmienił się z "[tame]" (oswojony) na "[bonded]" (przywiązany). Przed wsadzeniem do stajni należy nakarmić zwierzaka i po 7 dniach gdy go wyciągamy, należy nakarmić go ponownie by zakończyć proces "bondowania". Co daje taka zmiana? Otóż po śmierci (czymkolwiek spowodowanej) nasze zwierze jak umiera, nie pada na ziemie "zimnym trupem" lecz pozostaje pod postacią ducha. Taki duch jest dalej nam posłuszny, choć tylko w ograniczonym zakresie (możemy mu nakazać, aby za nami podążał) i nie jest już fizyczny (materialny). Można go samemu wskrzesić, posiadając odpowiedni poziom umijętności weterynaria (Veterinary) i wiedza o zwierzętach (Animal Lore) -na poziomie powyżej 80%.

Karmienie zwierząt:

 Należy pamiętać aby karmić nasze zwierze co jakiś czas odpowiednią dla gatunku karmą (przeważnie owoce/warzywa lub mięso, dokładne informacje znajdziesz w menu Animal Lore), w przeciwnym razie utracimy nad nim kontrolę. Stan nasycenia (samopoczucie) możemy sprawdzić używając wcześniej już wspomnianej umiejętności wiedza o zwierzętach (Animal Lore).

Jeśli damy naszemu zwierzakowi więcej jedzenia niż jest w stanie zjeść, nadwyżka trafi nam spowrotem do plecaka lub do jego juków jeśli jest to zwierze juczne.

Każda porcja pożywienia ma 50% szans na podniesienie lojalności naszego zwierzaka, jeśli oczywiście da się ją podnieść (ma ją mniej niż 100%/nie jest całkowicie najedzony).

Istnieje dodatkowo rodzja pożywienia dla zwierząt(karma dla zwierząt), które jest wyjątkowo lekkie bo waży niespełna 0,1 kamienia i ma 100% szans na podniesienie lojalności naszego zwierzaka w przeciwieństwie do "zwykłego żarcia", które ma tylko 50%. Oczywiście karme dla zwierząt jedzą wszystkie rodzaje zwierzaków bez względu na to co preferują normalnie - wszystkie je lubią. Karma dla zwierząt produkowana jest przez postacie z umiejętnością gotowania. Jak zależy nam na oszczędzaniu wagi targanych przedmiotów to karma jest doskonałą alternatywą dla ciężkiego mięsa.


Dodatkowe informacje:
- Wsiadać na i zsiadać ze zwierząt wierzchowych musimy 2-krotnie klikając lewym przyciskiem myszy na zwierzęciu,
- Jeśli wylogujemy się z gry siedząc na naszym wierzchowym przyjacielu to mamy pewność, ze nam nie zdziczeje, a jego samopoczucie pogorszy się tylko nieznacznie bardziej niż nasze,
  - Zwierzę już raz przez nas oswojone, za każdym razem jakby nas pamiętało, a co za tym idzie mamy większe szanse na ponowne jego oswojenie (przy mniej wymagających stworzeniach wzrasta diametralnie nawet do 100%),
 - Niektóre istoty jak np. Wielki Żuk nie poddadzą się bez walki i trzeba je poważnie zranić (aż zacznie uciekać) i dopiero wtedy należy podjąć próby oswajania,
- Szansa kontroli oswojonego zwierzaka jest zależna nie tylko od oswajania ale także od wiedzy o zwierzętach, bez której bardzo ciężko jest kontrolować najsilniejsze stworzenia.
- Nie każdego Runicznego Żuka da się oswajać. Te oswajalne mają osobne stałe spawny, więc owocnych poszukiwań.


Kilka informacji:
  • Dodano Większego Smoka (Greater Dragon) - wymaga 104.7 oswajania i 5 punktów kontroli.
  • Dodano od oswajania Runicznego Żuka - wymaga 93.9 oswajania i 3 punkty kontroli. Nie każdego Runicznego Żuka da się oswajać. Te nowe pojawią się w osobnych, nowych spawnach. 
  • Smoczy Paw będzie zabierał 4 punkty kontroli i wymagał 109 oswajania.
  • Dodano Młodego Smoczego Pawia (Lesser Hiryu) - wymaga 98.7 oswajania i 3 punkty kontroli. Postacie z Zewem Bitewnym na 100 lub więcej mogą kontrolować tą istotę bez wymagań posiadania umiejętności oswajania.
  • Ptakolis będzie wymagał 80.7 oswajania i zajmował 2 punkty kontroli.
  • Chimera będzie wymagała 101.1 oswajaniai zajmowała 4 punkty kontroli. 
  • Dodano do oswajania Cu Sidhe  - wymaga 116.1 oswajania i 4 punkty kontroli. Dosiadać go mogą tylko elfy i osoby mające założone "Buty z Wilczej Skóry", możliwe do zdobycia z Paroxysmusa.
  • Dodano Worgi, czyli wredne i podle wilki do jezdzenia ;] tylko dla drowow i ludzi ( o negatywnej karmie ) z suma głównej umiejętności bojowej i parowania przynajmniej 230 lub Bitewnym Zewem przynajmniej na 110. - wymagają 95.1 oswajania i 2 punkty kontroli.
  • Zaktualizowano odporności Kościanego Rumaka - nie będą już całkowicie odporne na trucizny.
  • W krainach pojawiły się nowe zwierzęta – Wilkory. Są dzikie i nieufne. Podobno potrafią ocenić wartość kandydata na kompana po węchu i na tej podstawie decydują, czy pozwolą mu się dosiąść. Chętnie zamieszkują jaskinie, gęste lasy lub bagna.
    Wilkora może dosiadać postać o dodatniej karmie oraz określonej wartości niektórych skilli (ich sumie, lub wysokości).



Dodano: 2006-02-04
(Ostatnia Zmiana: 2021-05-06)