Rozdział III. Klejnot w Koronie.

Kowalstwo (Blacksmithy)
KowalstwoSłońce chyliło się ku zachodowi, gdy czarny jak noc kocur przebiegał alejkami miasta w poszukiwaniu schronienia, w którym mógłby przeczekać ciemności, jakie zaczęły ogarniać Brytanię. Wszystkich dziwiło to, że ów łatwo rozpoznawalny czarny kot woli spać niż polować w nocy. Krążyły nawet plotki, że to stary mag, który będąc w stanie upojenia zmienił się za pomocą magii w kota. Niestety miał pecha, że rano pod wpływem kaca nie pamiętał czaru odwracającego tę przemianę.
Kot idąc stale na północne krańce miasta wydawał się zagubiony, lecz kiedy usłyszał w końcu tę melodię, to miauknął z radości. Zaczął biec w stronę hałasu z szybkością godną gońca królewskiego. Z oddali było słychać tylko jeden dźwięk rytmicznie powtarzający się i przedzierający głuchą ciszę miasta ginącego w otchłaniach ciemności.
W końcu przyzwyczajone do zmroku oczy kota ujrzały źródło hałasu. Był nim kowal stukający przez cały czas jakimś głupim młotkiem w kowadło. Kotu to bynajmniej nie przeszkadzało, gdyż dzięki palenisku buchającemu przez całą noc, mógł spokojnie się przespać.
– Och jak ciepło i przyjemnie położyć się koło ciepłego paleniska – pomyślał kot.
Kerr spostrzegłszy ruch koło nóg, nachylił się i uśmiechnął. Rozpoznał starego przyjaciela.
– Hej Mauler! Masz tu resztki mojej kolacji. Dzisiaj noc jest piękna i gwiaździsta. W sam raz na wykucie tego pięknego dwuręcznego miecza z brązu oraz tej skrzyni dla tego wielmożnego Sir Creffa. A pamiętasz te widły...? – Kowal kuł i gadał jak najęty, ciesząc się chociaż z tak małego towarzystwa...
Kot natomiast słuchaczem za dobrym nie był i już po chwili śnił swoje kocie sny a rytmiczne dźwięki, które go tu przywabiły, przez cala noc rozbrzmiewały mu w głowie, kreując jeszcze ciekawsze sny...

Zarys umiejętności

Kowalstwo jest ciężką do nauki umiejętnością, wymagającą dużo wysiłku i cierpliwości. Żeby stać się dobrym kowalem, niezbędna oprócz kowalstwa będzie także umiejętność Górnictwa, dzięki której możemy wykopywać różne rudy i przetapiać je na sztaby metali. Pozwoli to nam na ćwiczenie umiejętności kowalstwa oraz na zdobywanie materiału do wytwarzania naszych wyrobów.

Praca kowala wiąże się nieodłącznie z dużą ilością czasu, jaką postać musi spędzać zarówno w kopalni jak i przy kowadle. Przekłąda się to oczywiście na duże zyski, gdyż wprawny kowal może tworzyć przeróżne rodzaje zbrój oraz broni, jakie potrzebują wojownicy do walki z wszelakimi monstrami zamieszkującymi Sosarię.

Zlecenia rzemieślnicze

Dodatkową zaletą tej umiejętności jest możliwość przyjmowania od kupców NPC zleceń rzemieślniczych (ang. bulk order deed) na poszczególne wyroby kowalskie. Za oddawanie wypełnionych zleceń otrzymuje się zarówno wynagrodzenie pieniężne, jak i różne niesamowite nagrody ułatwiające prace kowala i górnika, takie jak: narzędzia poszukiwacza, runiczne młoty, proszki kowalskie, młoty storużytne czy nawet zwoje mocy (patrz: artykuł o zleceniach kowalskich).

Jak wykuwać przedmioty?

  • Należy zaopatrzyć się w sztabki metalu, z których będziemy kuć.
  • Wykuwać można jedynie stojąć blisko kowadła i paleniska.
  • Narzędziem kowala jest młotek kowalski lub obcęgi (dwuklik na narzędziu pokaże menu kowalskie).

Progi kucia dla poszczególnych metali

MetalPróg kucia rudy
Stara Miedź 65.0
Miedź 67.5
Brąz 70.0
Ruda Cienia 72.5
Srebro 75.0
Adamantium 77.5
Złoto 80.0
Agapit 82.5
Mythril 85.0
Veryt 87.5
Merkit 89.0
Merythium 91.0
Dyrconyx 95.0
Valoryt 99.0
Numythril 100.0

Młoty runiczne

Młoty runiczne (ang. runic hammer) można pozyskać, oddając kowalowi NPC wypełnione zlecenia kowalskie (ang. bulk order deed). Wykucie przedmiotu za pomocą młota runicznego tworzy losowo wybrane właściwości magiczne, które zostają dodane do tego przedmiotu. Liczba tych właściwości oraz minimalna i maksymalna intensywność nasycenia zależy ściśle od materiału, z jakiego skonstruowany jest młotek.

Niezwykle pomocny przy zleceniach kowalskich będzie na pewno autoquest, o którym możecie porozmawiać z postacią o imieniu Fritz w Nowym Minoc w Pracowniach Płatnerskich koło Targu Nad Stawem. Fritz zaproppnuje Wam wymianę małych lub dużych, pustych zleceń na jedno nowe. Questa można wykonywać wielokrotnie.

RODZAJ MATERIAŁU Stara Miedź Ruda Cienia Miedź Brąz Złoto Agapit Veryt Valoryt
Min. intensywność (zbroja) 40% 45% 50% 55% 60% 65% 70% 85%
Min. intensywność (broń) 25% 30% 35% 40% 45% 50% 55% 70%
Maks. intensywność 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100%
Min. liczba właściwości magicznych 1 2 2 3 3 4 4 5
Maks. liczba właściwości magicznych 2 2 3 3 4 4 5 5

Uwaga: Podczas kucia broni młotkami runicznymi, gdy liczba właściwości magicznych wynosi więcej niż 2, istnieje spora szansa na obniżenie liczby właściwości o jeden. Szansa ta zmniejsza się wraz ze wzrostem umiejętności Identyfikacja. Ponadto minimalna intensywność właściwości przy wykuwaniu broni jest o 15% mniejsza od minimalnej intensywności dla wykuwanych zbroi.


Dodano: 2006-02-04
(Ostatnia Zmiana: 2023-05-09)